24 de gener del 2008

H d'homògraf
















I d'hiperònim, hipocorístic, homòfon, Hospitaler...
-----

Aquesta hac acompanya novament un iconòfor d'Apel·les Mestres fàcil de descobrir: un hort o una horta, amb l'hortolà o horticultor contemplant les hortalisses o productes hortícoles.

I una mica de geografia. Dins l'entrada 'Hort' d'aquesta 3a edició del Labèrnia (1888-1892) apareix l'expressió següent:

"HORT Y VINYER DE BARCELONA. Lo territori d'aquesta ciutat en que's comprenían las fincas situadas en las parroquias de la matexa, y de Sant Martí de Provensals, Sant Vicéns de Sarriá y Santa Maria de Sans, sufragánea de la de Santa María dels Reys ó del Pi."

D'això fa una mica més de cent anys. La velocitat amb què transformem el medi és vertiginosa.

13 comentaris:

  1. Sóc un homo urbanus a mig reciclar, però... oi que la "H" està ficada dins un nap?

    ResponElimina
  2. Jo em decanto pel rave. Llàstima que el dibuix no és en colors.
    Inicio formalment un debat sobre els partidaris del nap o del rave. ;-)

    Nap 1 rave 1

    ResponElimina
  3. I ‘h’ d’‘hortalíssia’, que no surt al diccionari però que jo he sentit en aquestes valls de galetes coprincipesques.

    La toponímia andorrana és molt rica pel que fa a l’hort i derivats: hort de Gudi, l’Hortal, els Hortals, l’Hortalet, els Hortells, l’Hortó, els Hortoells, els Hortonous, els Horts del Quiral...

    Aquí dalt sempre diuen ‘hort’. En canvi, els meus padrins (Barbens, Pla d’Urgell) sempre deien ‘me’n vaig al ‘tros’, que m’agrada més.

    Un dia d’aquests haurem de fer un vocabulari de l’hort, amb les tavelles, les trumfes, les carrotes, els sartells, els txapos...

    ResponElimina
  4. A casa també tenim un petit 'tros' al Perelló (Baix Ebre), amb garrofers, ametllers i oliveres.

    Però, Marc, no facis com si baixessis de l'hort i respon:

    Nap o rave?

    ResponElimina
  5. Hosanna! Hòstia!

    Home, hàbilment has hibridat herbes, horts, heures, hortensies... has homenatjat hemeroteca!!

    Heliocròmica harmonia!!

    Honestament: hom ho honora humilment, homèric heroi!

    Hissem hidromel!!!

    ResponElimina
  6. Nap: forma rodona, arrel llarga i fulla finament dentada.

    ResponElimina
  7. Nap 2 rave 1

    Tant nap com rave són napiformes.

    ---

    Honrós homenatge honora hiperbòlicament humil hac. Hosanna!

    ResponElimina
  8. Jo votaré el que voti el Marc, que de trossos en sap un tros.

    Hip, hip... hurra!

    (És correcte, això, en català?)

    ResponElimina
  9. Jo he vist un rave, però no em feu gaire cas que sóc urbanita de tota la vida... Hi ha alguna espècie d'aquestes que comenci amb hac?

    ResponElimina
  10. Ury, el Marc encara dorm i no ha votat, o sigui que vot en blanc (blanc com un nap, clar).

    Voluntari, les raves no són de nostre món, no.

    Anna, tots els napiformes tenen hipocòtil. No s'accepta, però s'acosta.

    Nap 2 Rave 2

    ResponElimina
  11. Així com hem quedat...rave? nap? JO penso que si fos un rave, sortiria tot el manat... On has vist que et venguin un sol rave, eh?

    ResponElimina
  12. Empat tècnic. La qüestió s'ha de discutir més. Això em recorda no sé quin combat...
    Ei, que els raves van en manat però tenen una individualitat del tot respectable.

    Però com bé diu l'Anna, no serà un vegetal que comença per H? Em fa una mandra llegir-me tota la hac...

    ResponElimina

Quelcom a dir?